måndag 24 maj 2010

SMO vs Ads


Nej, jag vet inte vilket som är 100% bäst. Jag tror inte det går att avgöra. För 2-3 år sedan skulle jag sagt: "Ads - du har 100 koll på trafiken, du bestämmer när, var och för hur mycket."

Idag vet jag inte, men jag vet hur det känns att förlita sig på ads och upptäcka att pengarna tagit slut. Det kostar med Ads och det genererar bara trafik så länge du har en kampanj igång. SMO är gratis om du gör det själv, men tar mycket längre tid. Om du ger dig in på det mest effektiva sättet att sökmotoroptimisera genom att skriva artiklar och inlägg i forum, har du å andra sidan kvar länkarna där så länge forumet finns kvar.

Googlerevolutionen berodde till stor del på att Google sökte igenom hur många sidor det var som länkade till din sida och hur högt värde de sidorna hade. Innan dess var det innehållet på sidan som söktes igenom.

Det händer dock att sidor som varit högt rankade helt plötsligt inte går att hitta med Google. Då får du börja om på ny kula.

/ Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar